Nyttårsforsetter er omtrent som den småfulle onkelen. Vi vet vi bør ta ham på alvor … men vi kan ikke unngå å smile når han kommer på årlig besøk. 

Så til tross for at det er godt dokumentert at de fleste nyttårsforsetter mislykkes, ønsker vi å forbedre oss selv og livene våre – vi fortsetter å ha dem og vi er ikke alene.

Skikken er mest vanlig i Vesten, men finnes over hele verden. De gamle babylonierne sies å ha vært de første menneskene med nyttårsforsetter for ca. 4000 år siden. De var også de første som feiret det nye året, lovet gudene å betale sine gjeld og returnere gjenstander de hadde lånt.

I stedet for å gi løfter til gudene, gir de fleste av oss løfter til oss selv. Ifølge nyere forskning, sier 45 prosent amerikanere at de vanligvis har nyttårsforsetter, men bare 8 prosent oppgir å nå sine mål. Det dårlige resultatet stopper oss allikevel ikke fra å ha nyttårsforsetter.  Vi har da tross alt 4000 års erfaring.

10 på topp nyttårsforsetter

I 2017 ble det gjennomført en undersøkelse blant 2000 personer i USA for å finne de mest populære nyttårsforsettene (og det er vel grunn til å anta at resultatet ville vært omtrent det samme i Norge).

    1. Spise sunnere – kosthold
    2. Trene mer
    3. Gå ned i vekt
    4. Spare mer og bruk mindre
    5. Lære en ny ferdighet eller hobby
    6. Slutte å røyke
    7. Lese mer
    8. Finne en annen jobb
    9. Drikke mindre alkohol
    10. Tilbringe mer tid med familie og venner

Andre interessante fakta er

Kvinner fokuserer på helse mens menn ønsker å finne en ny jobb og drikke mindre. Å spare penger er blant 5 på topp, men også på topp 5 når det gjelder nyttårsforsetter vi mislykkes med. Over halvparten av respondentene hadde gitt opp før 31. januar.

Årsaken til at nyttårsforsettene feiler + noen tips

Den dårlige nyheten er at vi kan miste troen på oss selv og egen evne til å lykkes dersom forsettene faller i fisk år etter år.  Hvis vi har de samme forsettene i 5 år, og aldri har lykkes, hva får oss til å tro at det vil være annerledes i år? I så fall må vi lete etter årsaken til at nyttårsforsettene feiler og hva vi kan gjøre annerledes.

Her er fellene vi går i:

 1) Nyttårsforsettene er ikke er spesifikke nok

‘Jeg vil leve sunt’ – men når vi står overfor jubileet i mars, overtidsmaten i juni, og familieferien i juli forsvinner målet fra radaren.

TIPS! ‘Jeg vil leve sunt’ er en god intensjon, men ikke et tydelig mål. Vær helt konkret på hva du ønsker å oppnå, skriv det ned, heng en lapp på kjøleskapet og fortell familie og venner om målet ditt og når det skal nås.

2) Nyttårsforsettene er urealistiske

‘Jeg skal trene 5 ganger i uken.’ Ja vel? Du trente gjennomsnittlig to ganger i måneden i fjor. Urealistiske, svært ambisiøse mål er en rask måte å mislykkes på.

TIPS! Sett deg mål som er ambisiøse, men allikevel oppnåelige. I dette tilfellet er ukentlig trening mer realistisk enn 5 ganger i uken. Velger du et oppnåelig mål får du følelsen av å lykkes med på kjøpet.

3) Nyttårsforsettene er basert på viljestyrke, ikke nye rutiner.

Vi sier: ‘Jeg vil gå mer’ –  i stedet for å parkere bilen 15 minutter unna.

Vi sier: ‘Jeg vil legge meg tidligere’ –  i stedet for å eliminere det som gjør at vi ikke sover (stillesitting, PC, smarttelefon, TV).

Vi sier: ‘Jeg vil bruke mindre penger’ – i stedet for å lage en kostnadsoversikt og budsjett.

TIPS! Bestem deg for hva nyttårsforsettet betyr for dine daglige vaner og rutiner i praksis. Hva du faktisk skal gjøre.

4) Nyttårsforsettene har ingen handlingsplan

Handlingsplanen som skal støtte målet eller nyttårsforsettet mangler. Med andre ord planen som skal beskrive hva du skal gjøre i dag, denne uken og neste. Planen som har aktiviteter som starter med et aktivt verb, som beskriver hva handlingen går ut på og når den skal være utført. Eksempel: Gå tur i 30 minutter før jobb.

TIPS! Definer og skriv ned de viktigste aktivitetene for å realisere nyttårsforsettet og følg opp handlingsplanen. Oppsummer på slutten av dagen.

ooOOoo

På tross av denne pessimismen er det er håp i hengende snøre. 8 prosent lykkes tross alt med sine nyttårsforsetter og i 2018 kan du være en av dem.

Selv har jeg ingen nye nyttårsforsetter for 2018. Jeg skal bare fortsette med friskt mot på de jeg hadde i fjor, forfjor og årene før det.

Ønsker deg et Godt Nytt År

Berit

Kilde: history.com / inc.com

Les e-bøkene

Les ‘LEDELSE PÅ 60 MINUTTER’
Les ‘Smart medarbeider på 60 minutter’