Påsken er tilbakelagt, du er brun, uthvilt og klar for jobb. Kanskje har du nettopp sunget «Påskemorgen slukker sorgen» – du har gamblet på at ordene i salmen også gjelder din business og ser frem til en deilig og fortjent vår etter en heftig vinter.

En deilig vår er deg vel unt, men hvis du ikke er helt trygg på om halvårsresultatet går i boks ville jeg tatt en titt på kalenderen. Du har nemlig bare ca. 60 arbeidsdager på å gjøre et taktskifte. Pessimisten vil nok si at dersom du ikke har alt på stell nå, er det for sent. Optimisten vil lese videre.

4 tips for å oppnå resultater

1) Inviter til målsamtale for kvartalet

Inviter dine medarbeidere til en målsamtale første uken over påske. Det er tross alt de som skal levere varene. Hva kan den enkelte bidra med det neste kvartalet som støtter målene til enheten din og virksomheten? Bryt det store målet ned til spiselige oppgaver, tiltak eller prosjekter sammen med medarbeideren. Bli enig om en dato. Fristen bør helst være før, men 30.6 er absolutt siste frist for gjennomføring.

2) Vær ikke bare en leder, vær en veileder

Deleger, deleger, deleger. Stol på at medarbeiderne kan sine saker, la dem få sin plass i solen, men stå på sidelinjen for å sikre at de er på rett spor. Dette betyr ikke at du skal være en ‘micro manager’ og overvåke dem. Kan de lukte hvitløken fra lammet du spiste påskeaften – er du for tett på.

3) Gi tilbakemelding underveis (en ny vri)

Mange ledere synes det er krevende å gi tilbakemelding og til info; det er ikke nødvendigvis en medfødt nådegave å si noe meningsfylt når det gjelder. Har du ikke tid til trening i feedbackfaget akkurat nå – kan du vurdere følgende:

I ordet tilbakemelding ledes oppmerksomheten bakover – altså på fortiden. Hva med å snu på flisa? Hva med å veilede hvordan den enkelte kan tenke eller håndtere oppgavene frem i tid og de neste ukene? Som leder kjenner du dine folk godt, du vet hva de kan forbedre seg på – så i stedet for å fokusere på all snøen som falt i fjor – får du i stedet fart på snøsmeltingen.

4) Tid for ømhet?

Vel, ømhet er kanskje å gå litt langt, men gi kred til team og enkeltpersoner når de gjør bra ting. Feiring er ofte misforstått, det trenger ikke å være feiende flotte fester og fjas. En vaffel, blomst en klapp på skulderen. Si takk (selv om du innerst inne tenker at det er jobben deres). Mange har mistet flinke folk ganske enkelt fordi de ikke følte seg verdsatt av sin egen leder.

—ooo—

Kanskje tenker du nå i det stille at halvårsresultatene hos deg avhenger av helt andre ting en dette; det handler om produkter, kompetanse, marked og konkurranse.

Da hjelper ikke disse rådene deg i mål, men følger du dem allikevel får trøsten være at du i hvert fall har skapt et bedre fundament for neste fase – så får det heller være at dine ansatte mistenker at du fikk solstikk i påsken.

—ooo—

Sjekk mine kurs/workshops for ledere

Effektiv målstyring

Den ‘nye’ medarbeidersamtalen

Les e-bøkene

Les ‘LEDELSE PÅ 60 MINUTTER’
Les ‘Smart medarbeider på 60 minutter’