Teknologileder og investor Silvija Seres løfter en advarende finger til de bedriftsledere som ikke tar de teknologiske endringene på alvor.

Om ikke alle som spår om fremtiden er like kjente som Nostradamus, den franske fysiker og astrolog (1600), har menneskeheten alltid spådd om fremtiden – så hva er det som er så spesielt nå? I løpet av de siste to årene har jeg hørt på en rekke foredrag av futurister og trendforskere inkludert teknologiekspert Silvija Seres snakke om store de omveltningene vi har foran oss. – Det som er nytt og spesielt nå, sier de – hvor raskt, brått og brutalt endringene skjer.

– Bekymringen er at ledelsen ikke tar endringene på alvor, sier de unisont – Vel, er ofte svaret fra toppledere. – Endringer kommer – det er ikke noe nytt, men vi tror det tar tid.

Ikke en trend, men en helt ny æra

I dagens rivende utvikling tar vi ikke innover oss hvor fort dette skjer. Det blir et enormt behov for ny kunnskap, og ledelse og HR må ta aktiv styring i å forberede overgangen. Dette er ikke en trend, men en helt ny æra og det er vanskelig å ta innover seg tempoet sammenlignet med tidligere «revolusjoner».

Hvordan kan en fremtidig virkelighet se ut på jobben?

  •  chatbots1) gir kvalifiserte svar på spørsmål som – hva er pensjonsordningen hos oss? eller – hvilke dager har vi fri i Påsken?
  • proaktive svar fra en chatbot som – Pål, du har jobbet mye i det siste, hva med å benytte deg av vår massør som kommer hver tirsdag? Klikk her og bestill timen!
  • få undervisningsassistenter som veiledere basert på kunstig intelligens (AI) – tilpasset den enkelte
  • chatbots som automatiserer deler av intervju-, rekrutterings- og onboardingsprosessene

Dette er bare noen eksempler på hva som vil påvirke mange aspekter av HR, ikke bare bedriftens læringsfunksjon, men HR kundesenter og rekruttering. HR-ansatte må skaffe seg mer kunnskap om hvilke chatbots og hvordan man skal eksperimentere med dem, slik at teknologien brukes til å effektivisere og forbedre medarbeideropplevelsen.

Administrative, manuelle oppgaver, rapporter og analyser kan erstattes digitalt og HR kan rette større del av sin innsats i strategisk og være enda mer forretningsorientert.

De mest vellykkede virksomhetene vil i fremtiden være de som best evner å utnytte teknologi til styring, effektivisering og innovasjon. Teknologi er og vil  være driveren i modernisering av de fleste virksomheter.  Spørsmålet er om lederne er beredt. (ComputerWorld), 2016.

Hvordan drive fremtidsrettet teknologiledelse allerede i dag?

Området er komplekst, men innhent kunnskap og kompetanse, sett mål for virksomheten, definer strategien og utarbeid en plan. Kryp før du går – og som et steg 1 – sørg for å ha grunnfjellet på plass. Digitalisering av tradisjonelle HR og ledelsesprosesser og full kontroll over ansattdata – hvor sikkerhet og personvern står i høysetet – er det første og viktigste steget inn i fremtiden for alle moderne virksomheter.

1)  Wikipedia: En chatbot er et dataprogram som gjennomfører en samtale via auditive eller tekstlige metoder. Slike programmer er ofte designet for å overbevisende simulere hvordan et menneske ville oppføre seg som en samtalepartner, og dermed passere Turing-testen. Chatterbots brukes vanligvis i dialogsystemer for ulike praktiske formål, inkludert kundeservice eller oppkjøp av informasjon. Enkelte chatterbots bruker sofistikerte systemer for naturlig språkbehandling, men mange enklere systemer skanner etter søkeord i innspillet, og trekker deretter et svar med de mest matchende søkeordene, eller det mest liknende uttrykksmønsteret, fra en database.