7 ting de lureste medarbeiderne gjør i ny jobb:

  1. De tar ikke for gitt at den nye lederen har en stillingsbeskrivelse klar. De venter ikke på at leder inviterer til samtale, men tar selv initiativet til en prat om hva som forventes av dem. De vet at om forventningene ikke er avklart blir det misforståelser før eller senere.
  2. De gaper ikke over for mye, men blir gode på 3-4 av de viktigste aktivitetene i sin rolle. De ber gjerne om et møte med de beste og spør hva de gjør og hvordan. De kopierer, lærer og tar ansvar for egen læring og utvikling.
  3. De forstår at de er nye og må gjøre seg fortjent til tillit. De leverer som avtalt, men vet at det er også kan være smart å overraske ved å gjøre det lille ekstra. De holder leder orientert om fremdrift og er ikke nødvendigvis ‘flinkiser’ i det stille.
  4. De benytter tiden. Som ny vet de at de kan spørre hvem som helst om hva som helst. De er aldri redde for å stille spørsmål, men har ofte et forslag til løsning for å vise at de ikke bare dumper alt i fanget på sin leder. De vet at en leder ikke nødvendigvis er Orakelet i Delfi, men kanskje en som rett og slett bli veldig glad for at den nyansatte er konstruktiv, kreativ og ‘tenker sjæl’.
  5. De går varsomt frem. De lytter, observerer og tilpasser seg miljø og kultur. De bidrar ikke til baksnakking, er positive og hjelper andre rundt seg til å lykkes – inkludert sin egen leder.
  6. Før de ble ansatt gjorde de selvsagt grundige undersøkelser av sin nye arbeidsgiver. De spurte om deres HR-prosesser, om kompetanseutvikling og karrieremuligheter. De sjekket ut deres HR-årshjul for å forstå hvordan medarbeidersamtaler, utviklingsplaner og målstyring er satt i system.
  7. De spurte om kulturen, verdiene og hvordan disse etterleves i praksis og hvilken ledelsesfilosofi selskapet har. De tok også en avsjekk med seg selv om de ville passe inn – også på sikt.

En god og moderne arbeidsgiver har selvsagt proff onboarding, moderne verktøy og flinke ledere, men lure medarbeidere er ikke å forakte det heller.

Lykke til i ny jobb!