I det siste har jeg tenkt mye på alle perfeksjonistene. De finnes overalt. Blant kolleger, kunder, familie og venner.

Ikke misforstå. I mange sammenheng er det nødvendig å være perfeksjonist. Kirurger og piloter er gode eksempler, for om de slurver …

Da jeg jobbet som konsulent kom også perfeksjonisten godt med. For dersom jeg var unøyaktig i forberedelsene hos mine kunder når de skulle digitalisere sine HR- og ledelseprosesser – eller var upresis i min kommunikasjon – kunne det berøre alle ansatte og vi ville bli rent ned av sinte kunder.

Lite fristende!

Vi mennesker blir stolte over å bli kalt perfeksjonister. Og det var i grunnen da jeg ble bekymret (med mindre vi snakker om kirurger og piloter). Hvorfor? Fordi det er en reell fare for at vi kan miste perspektiv, helhet og det store bildet når vi setter oss fast i gjørma med alle våre detaljer.

For kunsten er å vite når man må være perfeksjonist og når det bare er hemmende, irriterende og lite verdifullt. Vi har vel alle vært i møter hvor en av møtedeltagerne begeistret over sin egen evne til å finne feil, påpeker en skrivefeil i PowerPoint presentasjonen – og vips gikk alles oppmerksomhet fra ‘the big picture’ til at det var en en ‘k’ for mye på slide 13.

En ting er sikkert – det finnes ikke perfekte mennesker. Så hva om vi slutter å strebe etter dette allikevel så umulige målet og heller få det litt bedre med oss selv og våre omgivelser? I verste fall kan perfeksjonister bli riktig så deprimerte for det ligger i perfeksjonistens natur og utfordring at de uansett aldri blir perfekte.

Jeg mener det er viktig å finne sitt eget ambisjonsnivå. Man må ikke være perfekt hele tida. Hagemøblene må for eksempel ikke oljes hver vår.

Kirsten Skogen Lund

Er du i faresonen for å bli perfeksjonist? 

Her er tre øvelser:

  1. Tillat deg selv (og andre) å gjøre feil en gang i blant
  2. Lær kunsten å ta snarveier – er BRA godt nok?
  3. Gå med klær som ikke matcher!

God helg!

 

Her er de 3 mest leste artikler

Les e-bøkene

Les ‘LEDELSE PÅ 60 MINUTTER’
Les ‘Smart medarbeider på 60 minutter’