Problemer med å få den du vil ha? En kandidat med rett kompetanse og egenskaper er ikke lett å få tak i, men det hjelper dersom du som arbeidergiver er attraktiv og i tillegg har orden i sysakene.

Enklere er det å få tak i flinke folk dersom konkurrenten, der kandidaten jobber IKKE, har orden i sine sysaker. For det er rett og slett veldig logisk. De beste og mest bevisste talentene er kresne langt utover lønn, kompensasjon og goder. Det gjelder bare å vite hva de vil ha og ha det på plass.

Tips til deg som vil stjæle flinke medarbeidere

En ansatt hos konkurrenten har god kjennskap til markedet, forretningen, fagområdet og kan til og med ta med seg noen kunder over til deg. Men pass deg! Et rykte som krypskytter er ikke å anbefale, særlig i et lite marked. Hvis du allikevel skulle gå inn for saken, sørg for at kandidaten er verdt det. Det er nemlig ikke sikkert at det er riktig person selv om CVen er vakker og erfaringen og bakgrunnen er midt i blinken.

La oss ta følgende utgangspunkt. Du har gjort alt riktig og referansesjekkene bekrefter at kandidaten er så bra som du tror. Har du husket å selge deg selv og ditt selskap? Har du laget en tydelig «value proposition» og hva som er unikt i din virksomhet? Hvorfor i all verden skulle noen forlate sin jobb og starte hos deg?

Vær er en attraktiv arbeidsgiver

Så det å jobbe for deg må være mer tiltrekkende enn de andre tilbudene kandidaten har fått og tro det eller ei, penger er ikke alt. Vi opererer i et marked der mange sitter på toppen av Maslow og drømmer om et arbeidsmiljø med innovasjon, kompetanseutvikling, påvirkningsmuligheter, spennende oppgaver og trivelige og faglige sterke kollegaer i tillegg til å ha dette på stell:

  • involvering, tydelig retning og prioriteringer
  • kultur for tilbakemelding, veiledning og anerkjennelse
  • tydelige rollebeskrivelser og individuelle mål
  • kompetanseplaner og karrièreveier

For deg som IKKE vil bli ‘frastjælt’ flinke medarbeidere

Vær ikke naiv. Dine beste medarbeidere får tilbud flere ganger i året. Sørg derfor for at dine interne HR- og ledelsesprosesser er så gode at de personene du vil beholde – faktisk blir. Sørg også for at dine ledere ikke er så overarbeidet at de ikke har overskudd til å være oppmerksomme. Det kan være krevende å være mellomleder.

Legg til rette for profesjonell rekruttering og onboarding, hyppige dialoger mellom leder og medarbeider; det være seg medarbeidersamtaler, utviklingssamtaler, karrieresamtaler, check-in’s, statussamtaler. Vær opptatt av å ha tydelige jobbeskrivelser, mål og handlingsplaner og ikke minst løpende planer for den enkeltes kompetanseutvikling.

Et moderne og brukervennlig HR-system for å støtte disse viktige oppgaver og prosesser er en selvfølge. Dagens arbeidssøkere er godt vant og vil ikke jobbe for en arbeidsgiver som mangler eller har tungvinte og gammeldagse IT-løsninger.

Vær en arbeidsgiver de ansatte er stolte av. Det handler bedriftens kultur, renomme, kundereferanser, sosialt engasjement og resultater. Ansett kun dyktige mennesker med et verdisett som speiler bedriftens verdier. Involver teamet i nyansettelser for å sikre at kjemien stemmer. Det vanskelig å forlate flokken når gruppedynamikken er god.

Ikke vær en attraktiv arbeidsgiver. Vær best!

Tilslutt handler ikke dette ene og alene om å være attraktiv arbeidsgiver. Dine konkurrenter spiller antagelig på de samme strengene. Sov ikke i timen, vær best! Så når hodejegeren eller administrerende direktør hos konkurrenten ringer, er det såre enkelt for din medarbeider å takke et høflig nei.

 

Be om e-boken: Ledelse på 60 minutter

Sjekk ut mine kurs / workshops  

 

Photocredit: reclutamiento-y-seleccion