DEL gjerne!

Har du noen gang tenkt på likheten mellom ekteskap og jobb? Det handler om å tiltrekke og beholde. Det handler om høy lojalitet og lav turn-over. Partene gjør seg attraktive, frister og lokker og viser seg frem med smørsiden opp – i den første fasen.

Hvetebrødsdager har lett for å gå over og i påfølgende år lykkes bare de som makter å holde jevn temperatur i relasjonen. Mang en forsmådd ektefelle eller arbeidsgiver har stått forfjamset tilbake på perrongen. Den som gikk hadde gått i ett med den berømte tapeten for lenge.

Arbeidsgivere kjenner godt til viktigheten av å ha godt omdømme spesielt når tilfang av rett kompetanse er begrenset og det kriges om de samme talentene. De vet godt at det er viktig å være attraktiv for å tiltrekke seg de beste, men har vi tenkt nok på tidligere ansatte som en viktig del av ’employer branding’?

En smart arbeidsgiver vet at det er viktig å

  1. være attraktiv og moderne
  2. være profesjonell i rekruttering og onboarding
  3. være opptatt av oppfølging, tilbakemelding, anerkjennelse og utvikling

Et vellykket “ekteskap”

Den enkleste delen av et vellykket partnerskap er punkt 1 og 2. Flørtingen er i gang, løfter blir gitt og avtaler inngått. Beiling, kurtisering og ‘dating’ er lett. Når hverdagen kommer og årene går, kan det mellommenneskelige lett glemmes. Blinker ikke varsellampene, går tanken tom og slitasjen er et faktum.

Før døden skiller dere ad

I arbeidslivet inngås det heldigvis ingen løfter om å vente helt til døden før man skilles ad. Årsakene til en skilsmisse kan være mange; en spennende ny beiler, dårlig ledelse og miljø, pensjon, flytting, karrière eller ønske om å gjøre noe helt annet.

Noen ekteskap kan reddes gjennom gjensidig velvilje og god kommunikasjon før verdifull kunnskap og erfaring forsvinner ut av døren og investert tid og energi fordufter. Men når stumpene ikke kan reddes og skilsmissen er eneste utvei – gå for den “lykkelige” varianten!

Employer branding også ved skilsmisse!

Dersom en person går på grunn av dårlig miljø eller ledelse kan det være for sent, men off-boardingen og siste fase er allikevel viktig i arbeidet med virksomhetens omdømme.

Her er 7 spørsmål ledere og HR kan stille seg:

  1. Hvor god er den interne prosessen for off-boarding?
  2. Har din virksomhet et godt omdømme blant tidligere ansatte?
  3. Hvor mange tidligere ansatte søker seg tilbake?
  4. Hvor mange dukker opp på dine årlige alumnitreff
  5. Inviterer du tidligere ansatte på nyhetsoppdateringer om selskapet?
  6. Deler tidligere ansatte nyheter om selskapet i sosiale medier?
  7. Anbefaler de virksomheten til potensielle jobbkandidater og kunder?

For om ekteskapet ikke varte til evig tid, tenk på at dine eks-ansatte kan være dine beste venner og en undervurdert gullgruve som ambassadører og referanser som taler varmt om virksomheten og deg – også i sitt fravær. Om det er oppnåelig privat, er derimot mer tvilsomt.

Les om e-bøkene HER

DEL gjerne!