DEL gjerne!

Finnes den perfekte LinkedIn-profil? Antagelig ikke, men viser du hvem du er og hva du kan underveis i karrieren er det helt perfekt.

Jeg vil gjerne dele 9 tips med deg for å komme i gang med din “perfekte” LinkedIn-profil.

Når du har laget profilen din, kan du starte arbeidet med å bygge nettverk, følge bedrifter, grupper, kommentere, like og kanskje også skrive egne artikler.

Min egen LinkedIn erfaring

Selv har jeg vært tilstede siden august 2004 og brukt plattformen til alt fra nettverking, markedsføring, employer branding, rekruttering og fått mange oppdrag ved å være synlig og tilstede.

Siden 2016 har jeg undervist hundrevis av studenter mest som en del av mentorprogrammet for bachelorstudenter på Universitetet Sørøst-Norge.

LinkedIn er verdens største plattform for arbeidsliv, jobb og karriere og er du i den fasen av livet, bør du være tilstede.

Noen fakta Linkedin ble grunnlagt i 2003 og har over 950 millioner medlemmer, 50 millioner børsnoterte selskaper og er tilgjengelig på 24 språk med medlemmer i 200 land. 43 prosent av LinkedIn brukere er kvinner og 57 prosent er menn. I Norge er det 1,2 millioner profesjonelle brukere.

9 tips til den perfekte LinkedIn profil

1. Mål og hensikt

Hva er målet og hensikten din med å være på LinkedIn? Husk at målet kan variere gjennom hele karrieren, men hva er målet akkurat nå? Søker du jobb? – vel, da er det å få en jobb selve målet. Hvis du også vet hvilken bransje, fagfelt og rolle – vel, da er dette din målgruppe. Snakk til målgruppen direkte – om hvem du er og hva du kan bidra med.

2. Lag en treffende overskrift

Lag en overskrift som inkluderer nøkkelord relevant for jobbsøk eller ditt fag- / yrkesfelt. Eksempel: «Kreativ app-utvikler …” eller “Engasjert ingeniør …» Søker du ikke jobb, men vil profile selskapet, produkter eller tjenester bør overskriften reflektere det. Husk du har kun få sekunder på å fange oppmerksomheten til målgruppen din.

3. Bruk et profesjonelt bilde og et passende bakgrunnsbilde

Velg et profesjonelt profilbilde av høy kvalitet. Bildet viser deg i formelt antrekk, nøytral bakgrunn helst med et vennlig uttrykk. Bannerbildet er viktig for å forsterke din merkevare, faget, interesser eller jobben din. Finn inspirasjon på designverktøyet Canva. Søk på «LinkedIn banner» og finn et bannerbilde du kan ta utgangspunkt i.

4. Søkemotoroptimaliser profilen.

Inkluder relevante nøkkelord i overskriften, i OM-seksjonen og arbeidserfaringen din. Dette hjelper deg å bli funnet i søk. Tips: se gjerne etter relevante nøkkelord i jobbannonser som er aktuelle for deg. Disse kan du benytte i din egen profil

5. Skriv et selgende sammendrag i OM-seksjonen

I sammendraget på profilen din, gi en kort beskrivelse av hva du søker, din erfaring og kompetanse. Skriv gjerne noen stikkord om dine personlige egenskaper også. Her er det plass til > 2000 tegn. Ikke skriv lange avsnitt uten opphold. Gi leseren din en pause og gjør teksten så lesbar som mulig.

5. Be om anbefalinger

Spør tidligere kollegaer, kunder, eller andre profesjonelle kontakter om å gi deg anbefalinger på LinkedIn. Dette styrker din troverdighet. Har du ikke vært i jobb tidligere tenk på en trener, lærer eller mentor som kjenner deg.

6. Fortell om dine resultater

I tillegg til å liste opp jobber og ansvarsområder, inkluder spesifikke prestasjoner. Dette kan være viktig bidrag i et initiativ på jobben, som å utarbeide og gjennomføre en plan, bidratt til å redusere kostnader etc. Er du jobbsøker for første gang, kan du vise til resultater i skole-, idrett- eller organisasjonsarbeid.

7. Åpen for ny jobb

Dersom du er jobbsøker, vurder å aktivere Åpen for ny stilling. Det vises på profilbildet ditt og det blir enda mer tydelig at du er på jobbjakt. Denne muligheten passer best for deg som ikke allerede har en jobb. Har du jobb er det ikke sikkert at sjefen din blir så glad.

LinkedIn-profilen din kan være avgjørende dersom du er jobbsøker. De fleste rekrutterere og arbeidsgivere bruker LinkedIn for å søke etter aktuelle medarbeidere. Lag en god profil, hold den oppdatert og vær en attraktiv og aktuell kandidat.

Bli en LinkedIn «All Star»
– Følg de ovennevnte trinnene. Selv om LinkedIn-profilen din ikke er helt perfekt er du på god vei mot å bli en LinkedIn “All Star”, noe som indikerer at profilen din er komplett, engasjerende og profesjonell. Den inkluderer et profilbilde av høy kvalitet, en godt utformet overskrift, en omfattende oppsummering, detaljert arbeidserfaring, utdanning og ferdigheter og anbefalinger fra kolleger og veiledere.

Vis hvem du er og hva du kan. Skreddersy profilen underveis i karrieren

Lykke til!


DEL gjerne!