DEL gjerne!

En skiskytter lurer aldri på hvor målet er. Verken målskive eller målstrek. Har du et krystallklart mål for din business?

For hvordan skal du og dine ansatte prioritere arbeidsoppgavene dersom målet er uklart? Det blir som å skyte med hagle. Det blir tilfeldig om du treffer, ressursene sløses og folk frustrerte. Derfor er målstyring og prestasjonsledelse viktig.

Hva god målstyring IKKE er

Står du med stoppeklokke – tar tiden en medarbeider bruker fra pulten til skriveren? Teller du antall telefonsamtaler per dag eller antall avtalte kundemøter per uke? Da driver du ikke med målstyring, men styring av aktiviteter og “micro management”. Kanskje blir den enkelte medarbeider mer effektiv, men risikoen er stor for at det blir noen strafferunder, servicen blir dårligere, kundene misfornøyde og salget går ned. Stikk i strid med drømmen om gode resultater for virksomheten.

Hva god målstyring ERGod målstyring

For å nå resultater må alle ansatte sikte i samme retning, hvis ikke er risikoen stor for at dere bommer på målet og resultatene uteblir. God målstyring starter med å definere det store bildet og de overordnede målene. Bruk god tid på å formulere de langsiktige målene.

God målstyring er mer enn SMARTe mål …

Still spørsmålene; hva er markedet, hvem er kundene og hvilke problemer skal tjenestene eller produktene løse? Innhent synspunkter, ideer og innspill fra ansatte, kunder og samarbeidspartnere underveis.

Målstyring virker hvis alle kjenner målet – noe som ikke alltid er tilfelle …

Lag en plan for målstyringsprosessen

  1. Definer det store bildet (visjonen) og overordnede mål.
  2. Skap eierskap til målene gjennom involvering og kommunikasjon.
  3. Tren ledere i kunsten å lage gode KPIer, SMARTe mål og handlingsplaner.
  4. Bryt ned overordnede mål til individuelle mål, aktiviteter og kompetanseplaner.
  5. Utarbeid rutiner for oppfølging, justering og evaluering gjennom året.

I tillegg til at tydelig retning øker mulighetene for gode resultater, øker arbeidsgleden i takt.

Manglende arbeidsglede er årsak nr. 1 til at folk slutter i følge Global Employee and Leadership Index Norge 2017 og som en ekstra bonus har økt arbeidsglede en tendens til å smitte over på kolleger og kunder.

For det er viktig å minne oss selv på at det til syvende og sist er den enkelte medarbeiders innsats i sum – som er nøkkelen til at virksomheten skyter fullt hus.


Lyst til å lære mer? I > 15 år har jeg jobbet med målstyring. I workshop’en «Effektiv målstyring»  gjennomgår vi alt du trenger å vite for å komme videre. 

Les også:

31.12  – en magisk dato. Er dine mål innen rekkevidde?

Målt på resultater? Ett enkelt tiltak med stor effekt

Halvårsresultat. Er du på felgen eller stive hjul?


DEL gjerne!