Jeg vet ikke hvor mange i verden som kjente Brett Kavanaugh og Dr. Christine Blasey Ford før førstnevnte ble utnevnt til dommerkandidat i Høyesterett, men nå er begge (ufrivillig) berømte, begge kjemper vilt om å bli trodd og begges omdømme står på spill.

Denne siste uken har en  «thriller» utspilt seg i Senatets justiskomité. Hvem snakker sant og hvem lyver?

Nå er det de færreste av oss som skal bekle stillinger med nasjonal status, men kan vi vanlige dødelige lære noe av dette?

Vi har lenge snakket om bedrifters merkevare, men hva med ditt eget omdømme og din personlige merkevare? Hvordan din merkevare oppstår, bygges og utvikles over tid. Både Kavanaugh og Ford har brukt et helt liv på å bygge karrière og et godt omdømme, nå står det på spill – i hvert fall den av dem som tilslutt ikke blir trodd.

Din personlige merkevare er andres oppfattelse av deg og hva som sies om deg når du ikke er tilstede. Inntrykk du har etterlatt deg i jobb, skole og sosiale sammenheng. I Kavanaugh og Fords tilfelle er det to personer som har helt ulikt syn på hva som egentlig skjedde. Akkurat det får ekstra stor betydning når en karrière kulminerer i en høyt betrodd stilling.

I vår digitale tidsalder krever det enda mer enn at noen husker hva som skjedde for 38 år siden. Du er tilstede i en og annen digital kanal. Der har du postet og vinket, likt og kommentert. Ditt digitale fotavtrykk er vanskeligere å lyve seg bort fra.

Alt dette i sum gjør at andre danner seg et bilde av deg. Sosiale medier er med andre ord en unik mulighet til å forsterke din merkevare, men kan også gi motsatt effekt dersom du ikke er bevisst egen adferd og hva du deler.

Tro aldri at en potensiell arbeidsgiver ikke sjekker deg på nettet. Som det mest opplagte sjekker de dine kanaler, det være seg Instagram, Facebook, Snapchat, LinkedIn eller Twitter. De vil se hvem du er utover det du skriver i CV-en og søknaden.

Personlig merkevare – ikke bare for kjendiser og toppledere

Det er en myte at å jobbe strukturert og strategisk med å egen merkevare bare er viktig for profilerte personer. Kanskje er de profilerte nettopp fordi de jobbet bevisst med omdømmet og hadde personlige rådgivere som hjalp med det?

Uansett om du er ung eller gammel – ny eller erfaren. Det er din merkevare det handler om og du har i dag stor påvirkning på å styre i den retningen du ønsker.

Alt dette hjelper lite dersom noen vil deg til livs eller din sti ikke er ren. Små og store synder. Det meste kommer for en dag.

Deler av denne artikkelen er utdrag fra e-boken «Smart medarbeider på 60 minutter»

Les e-bøkene

Les ‘Smart medarbeider på 60 minutter’

Photocredit: NBCWashington.com