DEL gjerne!

Vi har mange samtaler. Noen med oss selv, men for det meste snakker vi med partneren, venner, kolleger eller kunder. Når du allikevel skal ta en prat med andre enn deg selv. Hvorfor ikke gjøre det på en måte som gjør at din samtalepartner føler seg betydningsfull?

Utover å få din samtalepartner til å føle seg betydningsfulle får du verdifull informasjon og større innsikt. Det kan skape magi i relasjonen, enten du er kjæreste, leder, mentor eller selger. Når dette er sagt, kan de av oss som for det meste har lange samtaler med oss selv, bruke samme teknikk. Det kan være verdt forsøket. Store ting kan skje.

En samtale kan være mellom:

Ifølge coach Margaret Paasche og mange andre som snakker om kommunikasjon Samtalepartner fører gode spørsmål til mye positivt. De skaper raushet, en positiv kultur, følelse av å bli sett, forstått og verdsatt pluss mange andre «bivirkninger». Selv lærte jeg spørsmålsteknikk for første gang av Mogens Klein noen ti-år tilbake. En fantastisk dansk kursleder engasjert av Hewlett-Packard Norge – på hans kurs sov ingen – heller ikke om natten.

Hva er trikset? spør du kanskje.

Et av de gode rådene er å stille konkrete, åpne, fremtidsrettede spørsmål.

På noen av mentorsamlingene for studenter på Universitetet i SørØst-Norge i høst brukte jeg Paasches liste under, som verktøy til mentorene i samtaler med sin student. Tanken var at noen ganger er det godt å ha et bibliotek eller hjelpemidler å ty til. Det gjelder spesielt for de av oss som har en tendens til å snakke mye og det gjerne renner over i vår iver etter å dele egne tanker og gi gode råd.

Her er eksempler på åpne, konstruktive spørsmål som fører til gode samtaler med din samtalepartner. Spørsmålene justeres til situasjonen og hvem du snakket med. Legg merke til at alle spørsmålene starter med et spørreord – noe som kjennetegner åpne spørsmål. Åpne spørsmål inviterer til informasjon og får samtalepartneren til å føle seg betydningsfull og du vil oppleve at samtalen blir mer meningsfull. (Det finnes andre spørsmålskategorier også som “ledende spørsmål” men de er ikke med her.)

Start

Hindringer og begrensninger

Planlegging og gjennomføring

Fremtid

Avklare /sjekke

Andre artikler om kommunikasjon:

Konfliktsky jeg? Nei, jeg bare misliker ubehagelige samtalerNår ros blir ris! Tilbakemelding til velsignelse og forbannelseMedarbeidersamtale for “dummies

Kilde: Margaret Paasche, coach, prosessveileder og partner i CoachPartner www.coachpartner.no
Photo credit: Free photos on Pixabay.com

DEL gjerne!