DEL gjerne!

Julen er høysesong for de snille – for de som deler av sitt overskudd og er generøse. Organisasjoner som i gamle dager ga gaver til sine kunder og ansatte –  gir nå penger til veldedige organisasjoner.

Vi er julenisser i noen sekunder, men vips er pengene og den gode følelsen historie.

Hva om det sosiale ansvaret ble et sentralt tiltak, et program – i stedet for en forhastet aktivitet i julen bare for å bli glemt senere? Det er mange grunner til det.

Når vi gir og deler med andre forandrer vi våre egne liv. Når du gir blir du mer oppmerksom på din overflod i stedet for det du mangler. Det er en praksis som gir glede i begge retninger. Kanskje er det sant det som filosofer lenge har kjent til; at vårt velvære er dypt knyttet til vår medfølelse og til det å gi? Medfølelse og empati-muskelen øker i omkrets og gir en ny type glede når den får trening og oppmerksomhet.

Ekte sosiale entreprenører bygger sin forretning med utgangspunkt i det som skaper verdi i folks liv og de beste av disse gjør dette helt og holdent uten å forvente noe tilbake i form av “good-will” fra markedet, reklame eller økt salg.

Når det er sagt vil mange ekte sosiale entreprenører erkjenne at det gir god gjenklang hos kunder som søker den ultimate leverandøren og i unges ører når de leter etter den perfekte arbeidsgiver.

En rykende fersk undersøkelse fra byrået Gambit H&K kommer det frem at norske bedrifter merker at nye, unge arbeidstagere stiller mye tøffere krav til sjefene og bedriftene. Bedriftene må ta det på alvor om de skal få de flinkeste hodene.

Det å gi i det samfunnet vi opererer i er naturlig og oppleves som en plikt for mange uansett hvor stor eller lite selskapet er. Når vi innser at vi kan gjøre noe som kan være til nytte for andres liv, har vi muligheten til positiv innvirkning på samfunnet.

Daglig ser vi eksempler på selskaper som bidrar i ulike sosiale sammenheng – fra å engasjere seg i aktiviteter for å holde miljøet rent, redusere luftforurensningen til å bygge lokale skoler eller støtte universiteter. Langsiktig investering i sosiale sammenheng viser at du tror på positiv innflytelse, at du er villig til å gi tilbake til de som bidro til at du er der du er i dag.

Finn en sak som gir resonans i ditt virke

Selv har jeg valgt India, jenter og utdanning. Hvorfor? Årsaken er sammensatt, men rent personlig skylder jeg “Mother India” noe. Hennes armer var vid åpne da jeg kom dit som ung. Hun stilte ingen spørsmål, sa Namaste og ønsket meg med varme hjertelig velkommen.

Jeg har mine årsaker og du har dine – for hvilken hjertesak vi velger

Utover det er jeg opptatt av kompetanse og som deg vet jeg at utdannelse av unge jenter gir økonomisk trygghet for hele storfamilien. Jeg vet at å utdanne unge jenter bremser befolkningsvekst. Jeg vet at utdannelse har en positiv effekt på tvangsekteskap, seksuell misbruk og prostitusjon.

Derfor er min hjertesak Indias Barn. Det er IKKE derfor jeg skrev to e-bøker om ledelse og medarbeiderskap der inntekten i sin helhet går til arbeidet for utdanning av unge fattige talentfulle indiske ungdommer – men det var det som ga mening for meg når bøkene var ferdige.

Dette er min hjertesak. Hva er din? Har du ingen hjertesak – oppfordrer jeg de selskaper som benytter seg av smarte, talentfulle software-utviklere å bidra lokalt som “takk” for organisasjonens fremgang. Det kan gjøres ved å bli fadder for ett eller flere barn. Eller gi til fond for høyre utdanning kanskje er det her du skal rekruttere dine neste talenter?  Alternativt finn en sak lokalt der du opererer.

Viktigst er at du tar deg fem minutter med ledergruppen – puster med magen – tenker med hjertet og tar en titt “utover” når agendapunktene profitt, resultater, mål og prestasjoner er ferdigdiskutert.

Kanskje er det win-win? 

Du kan også bidra ved å laste ned en eller begge min e-bøker og donere en symbolsk sum til Indias Barn.

Enten du er leder eller medarbeider – kom rask på sporet av det som er viktig for deg i jobbsammenheng akkurat nå. E-bøkene er basert på praktisk erfaring og læring fra HR og ledelse i nasjonale og internasjonale virksomheter. Lettlest, konkret og med mange gode tips. 

LEDELSE PÅ 60 MINUTTER
SMART MEDARBEIDER PÅ 60 MINUTTER

DEL gjerne!