DEL gjerne!

Har du opplevd å bli misforstått? Selvfølgelig har du det.

Det å bli misforstått eller tillagt meninger og holdninger vi ikke har, er kjipt og ubehagelig. Vi forstår ikke alltid hvordan og hvorfor det skjer. Vi er jo klinkende klare når vi gjør rede for våre synspunkter.
Allikevel går det tidvis galt. På en god dag kan det løses ved å ubemerket skifte tema. På en dårlig dag kan vi lett vikle oss inn i en blindgate.
I begge tilfellene står vi forfjamset tilbake og klør oss i hodet.
Gjenkjennelig?

Et alternativ mange benytter er å legge all skyld på “de andre”. De er idioter og forstår ingenting!

Et annet alternativ (anbefalt) er å gå noen runder med seg selv. Hva er sant, hva er rett, hva er best eller fasit? Er det noe jeg selv kan endre / lære?

Jeg ha forsøkt begge alternativene med ulikt hell. Kom dog frem til følgende ni punkter. Jeg deler dem med deg. Kanskje kan de inspirere? Kanskje har du noe du vil legge til, trekke fra – eller justere.

9 råd for å unngå misforståelser

  1. Tenk før du snakker….Ja, uff. Lettere sagt enn gjort og husk at det er enda vanskeligere etter et par glass vin. Men øvelse gjør mester. Tenk gjennom hva du skal være bevisst på, hva du vil dele eller mene noe om – før ditt møte med andre.
  1. Har du oppmerksomhet slik at den/de du snakker med forstår hva du mener? Her er det stor forskjell på 1-1 samtaler, grupper, vennegjeng eller et møte på jobben. Kappes det om ordet? Snakker vi i munnen på hverandre, da blir taletiden begrenset, viktige nyanser utelates og misforståelser oppstår. Da kan det være lurt å utsette kontroversielle og krevende temaer til en annen gang.
  1. Hold deg til saken. Noen mennesker har en springende hjerne og hopper fra tema til tema. Merker du at du selv sklir ut, hent deg pent inn. Det er aldri for sent å komme tilbake i sporet.
  1. Vær tydelig og presis. Vær så konkret som mulig, øv på å fjerne fyllord fra setningene dine. Skriving er et perfekt verktøy for å øve på dette. Når tanker kommer ned i skriftlig form blir alle unødvendige ord mer synlige.
  1. Spissformuleringer. De fleste liker kommunikasjon med snert i. For meg betyr det bruk av humor, metaforer og ord det enda ikke har gått inflasjon i, men vær forsiktig med overdrivelser, klisjeer og slitne begreper.
  1. Unngå bisetninger og historier i historien. Det er lett å prate seg bort, komme på noe, få assosiasjoner og ta mange omveier for å komme til konklusjonen med budskapet. Enkelt for noen, men ikke for alle. Er du bevisst nok, får du det til.
  1. Hør deg selv snakke. Lytte til seg selv samtidig som man snakker? Det er mulig, men enklere å oppfatte det man sier via opptak. Så med mindre du snakker med deg selv, informer din samtalepartner at du tar opp samtalen og hvorfor – og at du sletter opptaket i etterkant.
  1. Vær oppmerksom på kroppsspråk, tonefall, ansiktsuttrykk og andre ikke-verbale signaler. Kroppsspråk og stemme er kraftige saker – det vet vi godt ved å observere andre. Bare følg med på Dagsnytt 18 eller Debatten, så vet du hva jeg mener. Pass på eget uttrykk. Det vektes visstnok rundt 90% i kommunikasjon.
  1. Mister du oppmerksomheten? Det sies at det er avsenderens feil at mottager ikke følger med. Er man en god historieforteller vil folk lytte (i teorien). Allikevel, telefonen får første prioritet når den piper og det vil alltid være en i gruppen som avbryter midt i svevet med sin egen historie. Irriterende, ja, men aksepter. Folk er folk. Følger du punktene over har du i hvert fall gjort ditt beste.

PS. Unntaksvis finnes det samtaler eller samtalepartnere der ingen ting nytter. Personer som er umottakelige og fastlåste før start. Verden er svart-hvit – uten nyanser. De har rett. Du tar feil. For dem finnes det kun en sannhet. Deres egen.

Da er rådet enkelt; hold munn, smil pent og skygg banen.


DEL gjerne!
By |2022-12-01T09:15:51+01:00November 25th, 2022|ALLE, Effektiv kommunikasjon, Personlig utvikling|0 Comments

About the Author:

Ledelse & HR | Digital markedsføring | Sosiale medier | Kurs | Mentor | Skribent.Lang erfaring fra ledelse, salg og markedsføring i internasjonale selskaper. Rådgiver for HR og toppledelse nasjonalt og internasjonalt.KURS, WORKSHOPS og RÅDGIVNING