DEL gjerne!

Hvordan beholde medarbeidere vi er helt avhengig av

Har du tenkt gjennom hvilke medarbeidere som er avgjørende for at virksomheten og din enhet skal lykkes og nå resultater og mål? Du vet nok hvem de er, men satser kanskje på at de trives og blir i selskapet.

7 spørsmål du må stille for å beholde viktige medarbeidere

Ikke vent til de kommer til deg og sier opp jobben. Da er det nemlig for sent! Mang en leder har hoppet i stolen og startet forhandlingene. Lønn, tittel, nye oppgaver? Fortsatt for sent, som regel. De har allerede «logget av» følelsesmessig og begynt å tenke på neste karrieresteg eller en annen arbeidsgiver.

Start en dialog tidlig med alle dine medarbeidere, men sov ikke i timen dersom du øyner et talent eller en resurs. For å beholde medarbeidere, skaff deg innsikt og perspektiver på den enkeltes jobbsituasjon for eventuelt å kunne forbedre arbeidsmiljø og tilrettelegge for målrettet kompetanse- og karriereutvikling.

God ledelse er enklere enn du tror; se, lytt, lær, tilrettelegg, støtt og følg opp. Selv medarbeidere som er utenfor din radar kan overraske deg når omstendighetene er tilrettelagt.

Ja, jeg vet. Ingen er uunnværlige. Det har historien og menneskeheten millioner av eksempler på. Allikevel; det er surt og dyrt når personer som er viktige for kulturen, miljøet og resultatene stikker. I verste fall kan det bremse farten en periode.

Her er tips til en samtale med en medarbeider du vil beholde eller en du ikke har oppdaget enda.

7 spørsmål som avdekker medarbeiders ferdigheter, motivasjon og engasjement

  1. Hva motiverer, hvilken del av jobben liker du best?
  2. Hvilke oppgaver opplever du som mest interessante?
  3. Hvilke prestasjoner er du stolt av?
  4. Hvilke oppgaver ser du frem til?
  5. Hva trenger du av meg som leder og ny kompetanse for å nå dine mål
  6. Føler du at du får utnyttet potensialet ditt?
  7. Hva er viktig for deg for å føle deg verdsatt?

Fordelen er at du som leder kan tilby nye muligheter og bruke medarbeidernes styrke og kunnskap til glede for virksomheten, prosjektet eller teamet. Kanskje oppdager du at medarbeideren har ferdigheter som du ikke var klar over?

Personlig motivasjon og engasjement øker for de fleste når vi får muligheter til å utnytte potensialet og styrkene våre.

Gi tilbakemeldinger ofte og konstruktivt og ros gjerne i plenum. Fortell medarbeideren hva som er bra og hvorfor. Ordene «flott, fint, bra» er hyggelig, men si noe mer slik at vedkommende forstår helt konkret hva som er bra og hvorfor.

Det medarbeideren kan forbedre og utvikle seg på, tar du under fire øyne – helst der og da. Forbedring og utvikling er også vesentlig i medarbeidersamtalen, statussamtalen eller utviklingssamtalen.

Så min oppfordring til deg er, behold dine beste medarbeidere ved å avtale en prat – være interessert, stille åpne spørsmål, lytte og stille oppfølgingsspørsmål. Det er magi i gode samtaler.

Sjekk mine workshops / kurs HER

https://www.ledernytt.no/tre-trinn-for-aa-beholde-medarbeiderne-dine.6562250-112537.html


DEL gjerne!