Lei av misforståelser? 9 ting å tenke på

Har du opplevd å bli misforstått? Selvfølgelig har du det. Det å bli misforstått eller tillagt meninger og holdninger vi ikke har, er kjipt og ubehagelig. Vi forstår ikke alltid hvordan og hvorfor det skjer. Vi er jo klinkende klare når vi gjør rede for våre synspunkter. Allikevel går det tidvis galt. På en god dag kan det løses ved å ubemerket skifte tema. På en dårlig dag kan vi lett vikle oss inn i en blindgate. I begge tilfellene står vi forfjamset tilbake [...]

By |2022-12-01T09:15:51+01:00November 25th, 2022|ALLE, Effektiv kommunikasjon, Personlig utvikling|0 Comments

7 spørsmål til medarbeidere du bare MÅ beholde

Hvordan beholde medarbeidere vi er helt avhengig av Har du tenkt gjennom hvilke medarbeidere som er avgjørende for at virksomheten og din enhet skal lykkes og nå resultater og mål? Du vet nok hvem de er, men satser kanskje på at de trives og blir i selskapet. Ikke vent til de kommer til deg og sier opp jobben. Da er det nemlig for sent! Mang en leder har hoppet i stolen og startet forhandlingene. Lønn, tittel, nye oppgaver? Fortsatt for sent, som regel. De [...]

By |2022-11-25T15:27:47+01:00September 25th, 2022|ALLE, HR i tiden, Moderne ledelse|0 Comments

Ny jobb? Slik benytter smarte medarbeidere tiden

Etter sommerferien starter mange i ny jobb. Stemmer det for deg i år? Da har sannsynligvis tenkt mye på hvordan det blir på den nye arbeidsplassen din. Eller? En ny jobb gjør oss motiverte, spente og klare. Alt på en gang. Vi vet hvor viktig det er å få en god start. Vi vet også at vi selv kan påvirke hvor bra det blir. Kanskje har vi en ide og en plan på hva vi vil legge vekt på av [...]

By |2022-09-02T17:33:59+02:00July 30th, 2022|ALLE, Jobb og karriere, Personlig utvikling|0 Comments

Ut og stjæle medarbeidere?

Problemer med å få den du vil ha? En kandidat med rett kompetanse og egenskaper er ikke lett å få tak i, men det hjelper dersom du som arbeidergiver er attraktiv og i tillegg har orden i sysakene. Enda enklere er det å få tak i flinke folk dersom konkurrenten, der kandidaten jobber, IKKE har orden i sine sysaker. For det er rett og slett veldig logisk. De beste og mest bevisste folka er kresne langt utover lønn, kompensasjon og goder. Det gjelder bare [...]

By |2021-08-10T16:06:01+02:00August 10th, 2021|ALLE, HR i tiden, Moderne ledelse|0 Comments

5 mest leste artikler under korona

Er du opptatt av egen webtrafikk? En pust i bakken var det som skulle til for at jeg skulle ta en titt på min. For en som skriver mest for moro skyld - og fordi jeg MÅ skrive for å vite hva jeg selv mener - ble det et artig dypdykk i Google Analytics. 12 - mars 2020 til 18 juni 2021. 15 måneder - over 20 tusen på besøk. Hva skjedde egentlig under pandemien hos deg og meg? For din bedrift er nok [...]

By |2021-06-20T07:31:06+02:00June 19th, 2021|ALLE|0 Comments

Drittsekken, idioten – primadonnaen på jobben

Kjenner vi alle en drittsekk, idiot eller primadonna på jobben? Med andre ord en kollega, medarbeider eller sjefen selv? Det kan virke slik. Gjør et lite søk på nettet - svarene og løsningene er mange - i foredrag og artikler. Temaet er populært. Det kan virke som alle kjenner noen som passer til beskrivelsen. Vi setter oss ved PCen, googler, leter og leser tips og artikler for å finne knep og hemmeligheter; om hvordan kan vi fikse drittsekken, idioten eller primadonnaen på jobben? Det [...]

By |2022-07-09T15:52:40+02:00October 16th, 2020|ALLE, Jobb og karriere, Personlig utvikling|0 Comments

Hvem er du i krise? Sjekk din JTI-profil

Før du sjekker tabellen; tenk over ordet "krise". Corona blir eksempelvis omtalt som krise, men er ikke en krise for alle. Pandemien får ulike konsekvenser for hver og en av oss. Noen blir rammet hardt. Andre ikke. Det er derfor med andakt jeg bruker ordet her. Dersom du kjenner din JTI-profil kan du sjekke om du gjenkjenner beskrivelsen. Ordet krise stammer fra det greske "krisis", som kan oversettes med plutselig forandring, avgjørende vending eller skjebnesvangre forstyrrelser. SJEKK UT JTI-WORKSHOP FOR TEAM [...]

By |2021-08-01T20:49:17+02:00May 26th, 2020|ALLE, Personlig utvikling|0 Comments

Aldri har 1-1 samtalen vært viktigere

Krig eller fred. Noen ledere skiller seg ut, står frem og skinner. Nå er det krig og med krig følger uforutsigbarhet og usikkerhet. Hvordan er det mulig å ivareta felleskapet og den enkelte når folk jobber hjemmefra og selve arbeidsplassen er en honningkrukke for corona? Undervurder ikke 1-1 samtalen. Den er viktigere enn vi aner. Helse, hygiene, sikkerhet, økonomi og planer. Hva mer? I tillegg til å kommunisere fakta og beredskapsplanene hvordan står det til rent mentalt? Den psykiske tilstanden, prisen og belastningen for [...]

Snakker du dritt, slå av mikrofonen

– Jeg er friskmeldt og tilbake. Jeg møtte Trine i dag tidlig. Hun har beklaget, og jeg aksepterer hennes beklagelse fullt ut. -Jeg er glad for at Trine viser seg å være en leder som tar ansvar når man tråkker feil. Sånne ledere er det lett å slutte opp om og jobbe sammen med. Jeg og Trine står sammen nå, og vi kommer til å jobbe for å legge dette bak oss og sammen løfte Venstre, sier Raja. […]

By |2022-07-09T16:52:53+02:00December 6th, 2018|ALLE, Effektiv kommunikasjon|0 Comments
Go to Top