Menneskevennlig ledelse – hva ellers?

Menneskevennlig ledelse? Hva ellers, sier du kanskje. Det er jo mennesker vi skal lede? Men, det har ikke alltid vært slik og fortsatt finnes det ledere hvis taktikk er pisk, trusler og straff. Ledelsesfaget  i bevegelse og endring.  Forretningsforståelse, digital- og fagligkompetanse, strategisk tenkning og finansiell innsikt vil alltid Les mer...

2023-11-23T08:20:20+01:00By |ALLE, Personlig utvikling|

Tiltrekk og behold flinke folk. Frist med et mentorprogram.

Mentoring er en allianse mellom to personer - der en erfaren medarbeider veileder, støtter og deler erfaring og kunnskap med en mindre erfaren medarbeider. Mentoring har mange fordeler ikke bare for den som veileder og den som blir veiledet, men for virksomheten som helhet. Økt engasjement Les mer...

2023-10-31T15:04:22+01:00By |ALLE, Mentoring|

Ta “rotta” på stress – 7 tips som virker

Sliten, overveldet og oppgitt? Ikke fortvil. Du ikke er ikke alene om å kjenne på stress. Det plinger i telefonen, innkurven er full og frister nærmer seg. Du løper fra møte til møte og to-do listen tar aldri slutt. Travelheten avler feil og tabber. Selv har jeg bulket bilen, Les mer...

2023-11-30T08:25:32+01:00By |ALLE, Personlig utvikling|

Tilbakemeldinger – nyttig eller tomt prat?

Er du flink til å gi ros? Kanskje er du som meg, sikker på at du gjør akkurat det. Men hva om dine ord kun er overfladiske anerkjennelser, velbrukte ord og lite hjelpsomme setninger? Kanskje er det ens egen personlighet, kulturen man er en del av Les mer...

Lei av misforståelser? 9 ting å tenke på

Har du opplevd å bli misforstått? Selvfølgelig har du det. Det å bli misforstått eller tillagt meninger og holdninger vi ikke har, er kjipt og ubehagelig. Vi forstår ikke alltid hvordan og hvorfor det skjer. Vi er jo klinkende klare når vi gjør rede for våre synspunkter. Allikevel går Les mer...

7 spørsmål til medarbeidere du bare MÅ beholde

Hvordan beholde medarbeidere vi er avhengige av  Har du tenkt gjennom hvilke medarbeidere som er avgjørende for at virksomheten og din enhet skal lykkes og nå resultater og mål? Du vet nok hvem de er, men satser kanskje på at de trives og blir i selskapet. Ikke vent til Les mer...

Ny jobb? Slik benytter smarte medarbeidere tiden

Etter sommerferien starter mange i ny jobb. Stemmer det for deg i år? Da har sannsynligvis tenkt mye på hvordan det blir på den nye arbeidsplassen din. Eller? En ny jobb gjør oss motiverte, spente og klare. Alt på en gang. Vi vet hvor viktig Les mer...

Drittsekken, idioten – primadonnaen på jobben

Kjenner vi alle en drittsekk, idiot eller primadonna på jobben? Med andre ord en kollega, medarbeider eller sjefen selv? Det kan virke slik. Gjør et lite søk på nettet - svarene og løsningene er mange - i foredrag og artikler. Temaet er populært. Det kan virke som alle kjenner Les mer...

Hvem er du i krise? Sjekk din JTI-profil

Før du sjekker tabellen; tenk over ordet "krise". Corona blir eksempelvis omtalt som krise, men er ikke en krise for alle. Pandemien får ulike konsekvenser for hver og en av oss. Noen blir rammet hardt. Andre ikke. Det er derfor med andakt jeg bruker ordet her. Dersom du kjenner Les mer...

2021-08-01T20:49:17+02:00By |ALLE, Personlig utvikling|

Aldri har 1-1 samtalen vært viktigere

Noen ledere skilte seg ut, sto frem og skinte. Med pandemi og nedstegning fulgte  uforutsigbarhet og usikkerhet. Hvordan var det mulig å ivareta felleskapet og den enkelte når folk jobber hjemmefra og selve arbeidsplassen var en honningkrukke for korona? Undervurder ikke 1-1 samtalen. Den er viktigere enn vi aner. Les mer...

Go to Top