Lei av misforståelser? 9 ting å tenke på

Har du opplevd å bli misforstått? Selvfølgelig har du det. Det å bli misforstått eller tillagt meninger og holdninger vi ikke har, er kjipt og ubehagelig. Vi forstår ikke alltid hvordan og hvorfor det skjer. Vi er jo klinkende klare når vi gjør rede for våre synspunkter. Allikevel går det tidvis galt. På en god dag kan det løses ved å ubemerket skifte tema. På en dårlig dag kan vi lett vikle oss inn i en blindgate. I begge tilfellene står vi forfjamset tilbake [...]

By |2022-12-01T09:15:51+01:00November 25th, 2022|ALLE, Effektiv kommunikasjon, Personlig utvikling|0 Comments

Historiefortelling – en kunst som kan læres. 5 tips

Du forteller om en opplevelse med iver og engasjement. Midtveis avbrytes du av en annen som også har en opplevelse og en historie – a la din. -Jeg kom plutselig på... jeg var også i Malaga - tror det var i 1999 og det som skjedde da var ….Slaget er tapt. Du sitter forvirret tilbake og lytter til en historie som ligner, men som ikke er din. Dette er historietyvene. De som «stjeler» historien og øyeblikket - midt i svevet. Eller … den andre typen. [...]

By |2022-06-05T09:14:03+02:00May 28th, 2022|Effektiv kommunikasjon|0 Comments

7 tips – Kunsten å konversere

Har vi i isolasjonens tid glemt kunsten å konversere? For etter mange måneder på hjemmekontor er det lett å komme ut av trening. Det eneste måten å få svar på spørsmålet er gjennom ekte mennesketreff. Du vet den sorten der folk treffes i lovlig størrelse kohorter og kanskje deler en flaske vin - i anstendig avstand. Under pandemien er fysiske møter sjelden vare, så vi gleder oss til disse få og viktige treffene - oppdateringene, de store og små samtalene og en god latter. [...]

By |2022-07-09T16:42:53+02:00October 30th, 2020|Effektiv kommunikasjon|0 Comments

Fem prinsipper for sunne samtaler i usunne tider

Selv i normale tider kan samtalen med en ansatt, et barn eller partner gå i lås eller ta en uventet retning uten at vi helt forstår hvorfor. I en tid med "lockdown" er slitasjen større og det enda lettere å gå i fella. Ifølge Radio Rock er det bare å "ta seg sammen". Enkelt og greit. Et godt råd, men hvordan tar man seg sammen? Hvordan gå frem for å sikre at samtalen ikke går i lås? Dette er et stort tema, men jeg [...]

Aldri har 1-1 samtalen vært viktigere

Krig eller fred. Noen ledere skiller seg ut, står frem og skinner. Nå er det krig og med krig følger uforutsigbarhet og usikkerhet. Hvordan er det mulig å ivareta felleskapet og den enkelte når folk jobber hjemmefra og selve arbeidsplassen er en honningkrukke for corona? Undervurder ikke 1-1 samtalen. Den er viktigere enn vi aner. Helse, hygiene, sikkerhet, økonomi og planer. Hva mer? I tillegg til å kommunisere fakta og beredskapsplanene hvordan står det til rent mentalt? Den psykiske tilstanden, prisen og belastningen for [...]

Tilbakemelding til velsignelse og forbannelse

Når ros blir ris. Måten du sier det på er avgjørende om tilbakemeldinger oppleves som en velsignelse eller forbannelse. Når vi får et kompliment, men på gal måte viser studier at det oppstår forandringer i hjerneaktiviteten som er lik de som oppstår ved negative opplevelser. […]

Slik skaper du magi i din neste samtale

Vi har mange samtaler. Noen med oss selv, men for det meste snakker vi med partneren, venner, kolleger eller kunder. Når du allikevel skal ta en prat med andre enn deg selv. Hvorfor ikke gjøre det på en måte som gjør at din samtalepartner føler seg betydningsfull? Utover å få andre til å føle seg betydningsfulle får du verdifull informasjon og større innsikt. Det kan skape magi i relasjonen, enten du er kjæreste, leder, mentor eller selger. Når dette er sagt, kan de av [...]

LinkedIn – 10 tips for å markedsføre virksomheten

I Norge bruker 1,2 millioner personer LinkedIn og flere og flere virksomheter ser verdien av å markedsføre og bygge merkevare på verdens største digitale plattform for arbeidslivet. I tillegg til å være en viktig kanal, er det meste av funksjonaliteten gratis. […]

By |2022-07-09T16:50:23+02:00April 21st, 2019|Effektiv kommunikasjon, HR i tiden|0 Comments

Snakker du dritt, slå av mikrofonen

– Jeg er friskmeldt og tilbake. Jeg møtte Trine i dag tidlig. Hun har beklaget, og jeg aksepterer hennes beklagelse fullt ut. -Jeg er glad for at Trine viser seg å være en leder som tar ansvar når man tråkker feil. Sånne ledere er det lett å slutte opp om og jobbe sammen med. Jeg og Trine står sammen nå, og vi kommer til å jobbe for å legge dette bak oss og sammen løfte Venstre, sier Raja. […]

By |2022-07-09T16:52:53+02:00December 6th, 2018|ALLE, Effektiv kommunikasjon|0 Comments

Slik fenger og fanger du alle i din neste presentasjon

Tenk om du kunne skreddersy din neste presentasjon eller foredrag til hver enkelt person i salen som, med høy sannsynlighet, er nokså ulike? - Besnærende, men umulig, er kanskje din første tanke. Som foredragsholder er du opptatt av å gjøre en god figur. Du ønsker å være underholdende, bli forstått og likt av dine tilhørere. Det er naturlig og og helt normalt. Ditt budskap er klinkende klart og strukturen på presentasjonen er gjennomtenkt. Du ønsker å fange ditt publikum, men hva om det du [...]

By |2022-07-09T16:53:03+02:00November 15th, 2018|Effektiv kommunikasjon|0 Comments

Så fort kan omdømme og personlig merkevare gå i tusen knas

Jeg vet ikke hvor mange i verden som kjente Brett Kavanaugh og Dr. Christine Blasey Ford før førstnevnte ble utnevnt til dommerkandidat i Høyesterett, men nå er begge (ufrivillig) berømte, begge kjemper vilt om å bli trodd og begges omdømme står på spill. Denne siste uken har en «thriller» utspilt seg i Senatets justiskomité. Hvem snakker sant og hvem lyver? Nå er det de færreste av oss som skal bekle stillinger med nasjonal status, men kan vi vanlige dødelige lære noe av dette? Vi har [...]

By |2022-11-17T22:47:12+01:00September 29th, 2018|Effektiv kommunikasjon, Personlig utvikling|0 Comments

Konfliktsky jeg? Nei, jeg bare misliker ubehagelige samtaler

- Morten Medarbeider har blitt vel varm i trøya og tar seg mange friheter. God ledelse handler om tillit og gi medarbeidere rom. Det er bare det at Morten nå ikke gjør jobben sin. Andre kolleger legger også merke til det - nå kan jeg ikke vente lenger. Nå må jeg ta det opp med han! eller - kanskje jeg kan vente til uken? Kjære leder, kjenner du deg i igjen? Ikke utsett en vanskelig samtale selv om du misliker uenighet. Det å utsette [...]

Kan du kunsten å overbevise? Her er 9 råd!

Har du noen gang sagt noe - du gjerne skulle ha bitt tungen av for å ha usagt - slik at utfallet av samtalen ble motsatt av intensjonen? Tenkte jeg det ikke, og da er vi to. Og - jeg har en snikende mistanke om at det er skjer oftere med den ekstroverte enn den introverte. Et kjennetegn på ekstroverte personer er at det tenkes og snakkes simultant. Det går ofte bra, men ikke alltid. Introverte derimot tenker før de snakker. De introverte biter [...]

Go to Top