Når omdømmet går fra himmel til helvete

Har du tenkt på at det finnes selskaper vi ikke vil jobbe for eller handle med? Noen ganger vet vi ikke en gang hvorfor og det gjør ikke virksomheten heller. Enkelthendelser eller dårlige rutiner kan ødelegge omdømmet – som ved et fingerknips. Paradokset er at virksomhetene Les mer...

Skap magi i relasjonen med din samtalepartner

Vi har mange samtaler. Noen med oss selv, men for det meste snakker vi med partneren, venner, kolleger eller kunder. Når du allikevel skal ta en prat med andre enn deg selv. Hvorfor ikke gjøre det på en måte som gjør at din samtalepartner føler Les mer...

Lei av misforståelser? 9 ting å tenke på

Har du opplevd å bli misforstått? Selvfølgelig har du det. Det å bli misforstått eller tillagt meninger og holdninger vi ikke har, er kjipt og ubehagelig. Vi forstår ikke alltid hvordan og hvorfor det skjer. Vi er jo klinkende klare når vi gjør rede for våre synspunkter. Allikevel går Les mer...

Historiefortelling – en kunst som kan læres. 5 tips

Du forteller om en opplevelse med iver og engasjement. Midtveis avbrytes du av en annen som også har en opplevelse og en historie – à la din. -Jeg kom plutselig på... jeg var også i Malaga - tror det var i 1999 og det som skjedde da var ….Slaget Les mer...

7 tips – Kunsten å konversere

Har vi i isolasjonens tid glemt kunsten å konversere? For etter mange måneder på hjemmekontor er det lett å komme ut av trening. Det eneste måten å få svar på spørsmålet er gjennom ekte mennesketreff. Du vet den sorten der folk treffes i lovlig størrelse kohorter og kanskje deler Les mer...

Fem prinsipper for sunne samtaler i usunne tider

Selv i normale tider kan samtalen med en ansatt, et barn eller partner gå i lås eller ta en uventet retning uten at vi helt forstår hvorfor. I en tid med "lockdown" er slitasjen større og det enda lettere å gå i fella. Ifølge Radio Rock er det bare Les mer...

Aldri har 1-1 samtalen vært viktigere

Noen ledere skilte seg ut, sto frem og skinte. Med pandemi og nedstegning fulgte  uforutsigbarhet og usikkerhet. Hvordan var det mulig å ivareta felleskapet og den enkelte når folk jobber hjemmefra og selve arbeidsplassen var en honningkrukke for korona? Undervurder ikke 1-1 samtalen. Den er viktigere enn vi aner. Les mer...

Tilbakemelding til velsignelse og forbannelse

Når ros blir ris. Måten du sier det på er avgjørende om tilbakemeldinger oppleves som en velsignelse eller forbannelse. Når vi får et kompliment, men på gal måte viser studier at det oppstår forandringer i hjerneaktiviteten som er lik de som oppstår ved negative opplevelser. Les mer...

LinkedIn – 10 tips for å markedsføre virksomheten

I Norge bruker 1,2 millioner personer LinkedIn og flere og flere virksomheter ser verdien av å markedsføre og bygge merkevare på verdens største digitale plattform for arbeidslivet. I tillegg til å være en viktig kanal, er det meste av funksjonaliteten gratis. Les Les mer...

Slik fenger og fanger du alle i din neste presentasjon

Tenk om du kunne skreddersy din neste presentasjon eller foredrag til hver enkelt person i salen som, med høy sannsynlighet, er nokså ulike? - Besnærende, men umulig, er kanskje din første tanke. Som foredragsholder er du opptatt av å gjøre en god figur. Du ønsker å være underholdende, bli Les mer...

Konfliktsky jeg? Nei, jeg bare misliker ubehagelige samtaler

- Morten Medarbeider har blitt vel varm i trøya og tar seg mange friheter. God ledelse handler om tillit og gi medarbeidere rom. Det er bare det at Morten nå ikke gjør jobben sin. Andre kolleger legger også merke til det - nå kan jeg ikke vente lenger. Nå Les mer...

Kunsten å overbevise? Her er 9 råd!

Har du noen gang sagt noe - du gjerne skulle ha bitt tungen av for å ha usagt - slik at utfallet av samtalen ble motsatt av intensjonen? Tenkte jeg det ikke, og da er vi to. Og - jeg har en snikende mistanke om at det er skjer Les mer...

Go to Top