DEL gjerne!

Ny jobb? Slik benytter smarte medarbeidere tiden

Da har du sannynligvis tenkt mye på hvordan den nye arbeidsplassen din blir.

En ny jobb gjør oss motiverte, spente og klare. Alt på en gang. Vi vet hvor viktig det er å få en god start. Vi vet også at vi selv kan påvirke hvor bra det blir. Kanskje har vi en ide og en plan på hva vi vil legge vekt på av innsats og vilje til å lære – slik at vi kan prestere og gjøre et godt førsteinntrykk. For å gi deg en ekstra god start har jeg laget en liste med forslag til hva du som nyansatt kan gjøre – enten dette er din første jobb eller du har vært i arbeidslivet en stund.

Sjekk her:

Save

7 smarte ting å huske i en ny jobb

  1. Dere har diskutert ansvar og arbeidsoppgaver under intervjuet, men ikke ta for gitt at den nye lederen har stillingsbeskrivelsen din klar. Vent heller ikke at leder inviterer til samtale, så dersom lederen ikke tar initiativ – gjør du det. Hvorfor? Fordi du vet at dersom forventningene ikke avklares blir det misforståelser før eller senere. NB! Gode ledere tar initiativ til samtale og avklarer forventninger, men verden er ikke alltid ideell, så i stedet for å lene deg skuffet tilbake, ta initiativ. En smart medarbeider hjelper lederen sin i å gjøre en god jobb.
  2. Gap ikke over for mye i starten, men bli god på 2-3 av oppgavene i rollen din. Be om et møte med erfarne kolleger og spør hva de gjør og hvordan. Lær av de beste og ta hovedansvaret for egen læring og utvikling. NB! Smarte medarbeidere forstår at det er lurt å bevise sin eksistens tidlig slik at lederen kan senke skuldrene for å ha valgt akkurat deg. Lever derfor så raskt du kan på noen “lavt hengende frukter”. Dvs. noen ting som er raske og enkle å levere på.
  3. Du er er ny og må gjøre deg fortjent til tillit. Du utfører oppgavene med kvalitet innen frist og holder lederen din orientert om fremdrift underveis. Gjør det som er forventet av deg og er du smart gjør det lille ekstra også. NB! Hørt om “Quiet quitting”? Det refererer til ansatte som ikke legger mer innsats i jobben sin enn absolutt nødvendig. Det er desidert den verste rådet. Skal du mestre en jobb og gjøre karriere handler det om å levere og gjøre så godt du kan. Punktum.
  4. Benytt tiden godt. Som ny vet du at du kan spørre hvem som helst om hva som helst. Du er aldri redd for å stille spørsmål. Støter du på et problem tenker du ut et forslag til løsning og ikke bare dumper problemet i fanget på lederen din. Du vet at en leder ikke er et orakel, men en som blir oppriktig glad over at du som nyansatt er konstruktiv, kreativ og evner å ‘tenker sjæl’. NB! varsomt frem. Du lytter, observerer og tilpasser deg miljøet og kulturen. Du bidrar ikke til baksnakking, er positiv og hjelper andre rundt deg til å lykkes – inkludert din egen leder.
  5. Før du ble ansatt gjorde du selvsagt grundige undersøkelser av din nye arbeidsgiver. Du spurte om HR-prosessene, om kompetanseutvikling og karrieremuligheter. Du sjekket ut deres HR-årshjul for å forstå hvordan medarbeidersamtaler, utviklingsplaner og mål er satt i system. NB! Ha læring og utvikling høyt på agendaen fra start. Det skjer på mange måter, ikke bare kurs, men on-the-job-training, skygge en erfaren medarbeider, delta på webinarer etc.
  6. I jobbintervjuet spurte du om forhåpentligvis om kulturen, verdiene og hvordan disse etterleves i praksis og hvilken ledelsesfilosofi selskapet har. Du tok også en avsjekk med deg selv om du ville passe inn – også på sikt. NB! Men det er først når du er i virksomheten at du kan kjenne det på kroppen. Bruk tid på å forstå det som står mellom linjene, observer, snakk med kolleger og still spørsmål. En god og moderne arbeidsgiver har selvsagt proff on-boarding av nyansatte, moderne HR-software og inspirerende og kloke ledere, men smarte medarbeidere som deg – er heller ikke å forakte.
  7. Sist, men ikke minst. Benytt de første ukene til å observere og være nysgjerrig. Vis engasjement og ydmykhet. Du er ny, så du vær tålmodig med deg selv. Forstå at du ikke kan vite alt med en gang og at ting tar tid. Etterhvert vil du være den erfarne og kunnskapsrike som gir støtte og råd til en nyansatt.

Lykke til i ny jobb!

Artikkelen er et utdrag fra e-boken “Smart medarbeider på 60 minutter”.

Ber du om e-boken Smart medarbeider på 60 minutter får du mange gode konkrete tips til hvordan du selv kan lykkes i ny jobb. Du bidrar også til at en flink ungdom i India også får mulighet til utdanning gjennom “Fondet for høyere utdanning” hos fadderorganisasjonen Indias Barn.

Jobb og karriere på 60 minutter

Ditt bidrag går direkte til ungdommene. Utdanning er den beste (eneste) veien for  jobb og lønn og dermed forsørge familien. Win for deg – win for ungdommene. Klikk her og les mer. 

    For å motta e-boken vipps eller overfør 200 kr til fadderorganisasjonen Indias Barn. Du mottar e-boken innen kort tid på e-post.

    VIPPS: SEND Indias Barn114021
    BANKKONTO: 7874.06.23582

    Fyll deretter ut skjemaet under og trykk SEND INN

    Fornavn Etternavn
    Din epost
    Din melding til meg (valgfritt)

    Ja, send meg tips og råd om ledelse/HR/kommunikasjon på epost (maks.en e-post per mnd). Din informasjon blir ikke delt.


    DEL gjerne!