DEL gjerne!

Noen ledere skilte seg ut, sto frem og skinte. Med pandemi og nedstegning fulgte  uforutsigbarhet og usikkerhet. Hvordan var det mulig å ivareta felleskapet og den enkelte når folk jobber hjemmefra og selve arbeidsplassen var en honningkrukke for korona? Undervurder ikke 1-1 samtalen. Den er viktigere enn vi aner.

Helse, hygiene, sikkerhet, økonomi og planer. Hva mer? I tillegg til å kommunisere fakta og beredskapsplanene hvordan står det til rent mentalt i en krise? Den psykiske tilstanden, prisen og belastningen for hver enkelt. En leder skal eller kan aldri være den ansattes psykolog eller terapeut, men kan tilrettelegge slik at krisen blir lettere å bære.https://lnkd.in/dFNQzyZ

Hjemmekontor betyr ikke å legge på røret i sitt lederskap. For intensjonen er å komme tilbake styrket og ikke vingeklippet. Det er nå det gjelder, det er nå lojalitet bygges, relasjoner styrkes og vi kan vise vårt rette ansikt. Hvem er vi som team og individer når vi kommer ut på andre siden?

Historien skjer nå og vi kan selv bestemme hvordan fortellingen skal skrives.

Men før 1-1 samtalen. Hva kan ledere gjøre?

  • Send ut en morgenmelding eller video.
  • Etabler virtuelle rom for møter, kurs eller fysisk trening.
  • Oppmuntre alle til å ta kontakt med hverandre.
  • Be om tilbakemeldinger, ideer og forslag i en ny hverdag.
  • Kommuniser beslutninger, svar på spørsmål og forklar valgene.

1-1 samtalen

Aldri var 1-1 samtalen viktigere. Samtaler er i det hele tatt viktige. «Ring en venn» har fått ny mening. Her og nå handler det om samtalen mellom leder og medarbeider. At den skal gjennomføres digitalt har vi fått med oss, men hva bør det legges vekt på? Viktigst er verdien av at du tar kontakt, viser interesse og bryr deg betyr mer enn vi aner. Noen tips er allikevel viktig å få med seg:

Ha en struktur på samtalen. Noen selskaper er heldige og har digitale samtaleverktøy som gir mulighet for forberedelse, oppfølging og dokumentasjon. Verktøy eller ikke – selve samtalen er viktigst nå – og den gjøres selvfølgelig, i coronaens høysesong, på nett eller telefon.

7 tips til 1-1 samtale under pandemien

  1. Bli for all del ikke taus, stillhet er verre en dårlige nyheter.
  2. Vær proaktiv, ikke forvent at medarbeideren kommer til deg.
  3. Hvordan har medarbeider det? Lytt, led og forstå.
  4. Hvordan kan du som leder støtte i denne fasen?
  5. Hvilke oppgaver er det viktig at medarbeider prioriterer nå?
  6. Diskuter kompetanse og personlig utvikling, hva gir mening, hva er mulig?
  7. Avtal neste møte, vær fleksibel og fremskynd hvis nye ting oppstår.

Likte du artikkelen? Les gjerne e-bøkene også. Jeg skal ikke ha noe, men vipps gjerne et bidrag som i sin helhet går til min hjertesak.

Medarbeidersamtale? Forbered deg på 1-2-3


DEL gjerne!