DEL gjerne!

Et menneske kan ikke alltid være 100%. Endringer i livet – negative og positive kan være krevende. Det som teller er hva vi lærer. Heldigvis er det slik at de fleste feil vi gjør, og opplevelser vi har, ofte ender som en god historie bare det går lang nok tid.

Derfor våger jeg å spørre kan de 7 tipsene under være til hjelp? De er generelle og passer i alle type livsendringer  – med all respekt for de største livskrisene  – alvorlig sykdom, ulykker og død – som selvfølgelig trenger noe mer.

Hva kan forresten krevende livsendringer være? Her er en herlig blanding av negative og positive situasjoner

Ny skole/jobb, arbeidsløshet, oppsigelse, ny som leder, forfremmelse, nedbemanning, nedgradering, stjernestatus (stigende/fallende), konkurs, pensjonisttilværelse, ny partner, skilsmisse, fødsel, dårlig helse.

7 tips ved livsendringer

1. Aksepter endringen

Store endringer i livet, oppleves forskjellig enten endringen er et valg du tok selv – eller et resultat av en ekstern hendelse dvs. noe du ikke selv har kontroll over. Uansett; sett en fot i bakken. Trekk pusten, si til deg selv – OK, dette har skjedd. Sånn er det. Med denne erkjennelsen kommer du raskere videre.

2. Aksepter at livsendring = stress

Selv når endringen er positiv kan vi oppleve stress. Ny jobb, lederstilling, et foredrag, ny partner, fødsel eller gullungens første skoledag. Når positive endringer skaper stress, er det ikke vanskelig å forstå at negative endringer gjør det.

3. Vær tro mot rutinene dine

Livsendringer er ikke for pyser

Dersom endringen er negativ. Bit deg fast i rutinene dine. Stå opp, ta din kaffe, gjør morgengymnastikk – akkurat som du pleier. Rutiner er ditt anker. Et anker er en påminnelse at noe fortsatt er ved det samme. Rutiner gir hjernen og kroppen hvile. Og hvis det er nødvendig … skriv ned rutinen, huk av – når den er utført.

4. Fysisk aktivitet

Er fysisk aktivitet en del av rutinen din? Hvis ikke start i det små. Å trene to til tre ganger i uken har vist seg å redusere symptomer på lavt stemningsleie og depresjon.

5. Spis sunt

Ved negative livsendringer er det lett å ty til «fastfood», snop, dop og alkohol. En viktig bevisstgjøring og kontroll er å skrive opp på slutten av dagen hva du spiser, drikker og evt. andre stoffer. Du blir sannsynligvis overrasket over resultatet.

6. Skriv ned positive ting ved endringen

Har du møtt nye mennesker som en konsekvens av endringen? Fikk du sunnere vaner? Ny hobby? Mer selvsikker? Kanskje hjalp endringen deg med å prioritere det viktige i livet ditt? Eller ikke noe av dette? Skriv ned dine ting, smått og stort. En endring er en mulighet for personlig vekst og derfor er det viktig at du blir bevisst det som faktisk har blitt bedre.

7. Be om hjelp

Ingen kommer seg gjennom livet alene. Det er både greit og viktig å be om hjelp; det viser at du har selvinnsikt. Tenk nøye gjennom hvilke venner eller familie du stoler på – som evner å støtte deg på en konstruktiv måte. Sjansen er stor for at de hjelper til. Pass på at samtalen handler om hva som kan bli bedre. Alternativt velg en nøytral person, en mentor eller coach som kan stille deg de rette spørsmålene og hjelpe deg til å skifte perspektiv.

Og til slutt, vær snill med deg selv. En forandring kan føre til midlertidig tap av kontroll. Det finnes ikke et menneske på jord som ikke gjør feil eller sliter til tider.

Min personlige medisin: Gjør et poeng å få mer latter i livet ditt. Ingen henvisning til forskning. Det er bare å kjenne etter.

Les også:

Photocredit: Pixabay


For deg som vurderer ny jobb anbefaler jeg e-boken Jobb og karriere på 60 minutter, For deg som jobber med ledelse. Les e-boken Ledelse på 60 minutter. Begge er fulle konkrete og nyttige tips du kan ta i bruk med en gang. Motta e-bøkene mot symbolsk sum til Indias Barn.

LES E-BØKER

Ledelse på 60 minutter

-for nye og erfarne ledere

Medarbeidersamtalen på 60 minutter

-for nye og erfarne ledere

Jobb og karriere på 60 minutter

-til deg som søker jobb eller vil endre karriere

Retorikk på 60 minutter

– for deg som snakker til et publikum

E-bøkene om Ledelse, kommunikasjon og medarbeiderskap

DEL gjerne!