I Norge bruker 1,2 millioner personer LinkedIn og flere og flere virksomheter ser verdien av å markedsføre og bygge merkevare på verdens største digitale plattform for arbeidslivet.

I tillegg til å være en viktig kanal, er det meste av funksjonaliteten gratis.

Mange sliter med å utnytte alle mulighetene for å markedsføre på LinkedIn. Er din bedrift en av dem?

Fortsatt tenker mange på LinkedIn som en CV-database. De har rett, men LinkedIn er uendelig mye mer enn det. Plattformen er viktig for nettverk, læring, kompetanse, kunder, salg, markedsføring og rekruttering

LinkedIn er for alle som ønsker å:

  • bygge karrière / personlig merkevare
  • rekruttere
  • bygge omdømme / employer branding
  • markedsføre virksomheten, produkter, tjenester
  • lære, øke egen kompetanse
  • rekruttere

Men alt starter med din egen personlige profil. Den må være oppdatert og fyldig, derfor starter alle mine workshops med den.

10 tips for å engasjere og markedsføre virksomheten på LinkedIn

#1. Definer målsetning med å være på LinkedIn
#2. Optimaliser for søk, velg dine nøkkelord
#3. Bygg din personlige profil
#4. Lag en Bedriftsside (Company Page)
#5. Tiltrekk følgere, bygg nettverk
#6. Engasjer, del innhold, lik og kommenter
#7. Benytt bilder, video
#8. Hvordan dele innlegg, bruke artikkelfunksjonen
#9. Utarbeide annonser
#10.Få innsikt gjennom LinkedIn analyse

LinkedIn – markedsføre virksomheten

Avhengig av målet med å være på LinkedIn vil en personlig profil variere når det gjelder hva du bør legge vekt på. Velg dine nøkkelord for å bli funnet i søk. Husk at LinkedIn er en søkbar database og at potensielle kunder eller nye medarbeidere vil finne deg eller din virksomhet gjennom søk. Sjekk gjerne min profil for å se et eksempel på en personlig profil https://www.linkedin.com/in/beritbjerknes/

I tillegg til en personlig profil, bør virksomheten din ha en firmaprofil. Alt dette vil vi gå gjennom på et eventuelt kurs eller tjeneste.

Kom i gang med å markedføre på LinkedIn. Les mer om bedriftsinternt LinkedIn kurs eller workshop

Mål setningen er å bygge bygge nettverk, skape ny business, få lojale kunder – bli et attraktiv arbeidsplass (employer branding).

Målgruppe: Marketing, ledere, HR

Varighet: 1/2 – 1 dag (avhengig av behov)

Innhold:

  • lage en optimal profil – din egen og bedriftens
  • finne og knyttet kontakt med målgruppen
  • gjøre virksomheten synlig og lagt merke til
  • utarbeide en løpende publiseringsplan
  • få ansatte som bedriftens ambassadører
  • utlyse stillinger og finne relevante kandidater

Format: teori, øvelser, diskusjon

Les mer HER

Som markedsdirektør benyttet jeg LinkedIn i mange år for å markedsføre virksomheten. Idag holder jeg kurs for ulike bedrifter samt i mentorprogrammet på Universitetet i Sørøst-Norge for studenter og mentorer.

Photo credit: Pixabay.com