Ledelsesblogg: Praktiske tips om Ledelse, HR og Kommunikasjon

Ny jobb, ny karriere? Sett ikke livet på vent. 5 tips

Er du en av mange som over natten gikk fra trygg jobb til permittering eller arbeidsledighet under pandemien? En brutal overgang. Tilværelsen oppleves uoversiktlig og det er vanskelig å planlegge. Året med korona kan også ha gitt deg noen nye perspektiver og erfaringer og du Les mer...

Vellykket, men deppa? Sjekk din glemte muskel

Leter du etter meningen med livet? I så fall har jeg et godt råd. Stopp letingen og bruk energien på å finne mening i livet i stedet. Hvilke saker som gir mening har mange lurt på før oss; profeter, filosofer, prester og forfattere. Arianna Huffington skriver om temaet i Les mer...

2023-11-28T18:04:53+01:00By |Personlig utvikling|

Ekstrovert? Sjekk din Time Management stil

Elstrovert og lyst til å bli mer effektiv? Hemmeligheten bak vellykket tidsstyring er å dyrke sine sterke sider. Hvem er du? Den tilbakelente, arbeidshesten, ja-personen eller perfeksjonisten? Tidsstyring er ferdigheten til å håndtere tid effektivt ved å planlegge, organisere, prioritere. Det handler om å strategisk tenkning, mål, planlegge, delegere, Les mer...

Introvert? Sjekk din Time Management stil

Introvert og lyst til å bli mer effektiv? Hemmeligheten bak vellykket tidsstyring er å dyrke sine sterke sider. Hvem er du? Den tilbakelente, arbeidshesten, ja-personen eller perfeksjonisten? Tidsstyring er ferdigheten til å håndtere tid effektivt ved å planlegge, organisere, prioritere. Det handler om å strategisk tenkning, mål, planlegge, delegere, Les mer...

Mellomlederen – topplederens viktigste kort

Utover å lede selskapet, bygge allianser, vinne kontrakter og legge langsiktige strategier er topplederens viktigste kort -mellomlederen. Derfor er utvelgelse av dyktige mellomledere avgjørende. Det er gjennom dem mål, krav og løfter til styret og aksjonærer skal innfris. Tross alt..... kjernen i hvert vellykket selskap består av gode ledere Les mer...

2023-11-28T18:39:03+01:00By |Moderne ledelse|

5 avgjørende lederegenskaper i krise

Hvilke lederegenskaper viste seg spesielt viktige da pandemien slo til? Egenskaper man (strengt tatt) må besitte i hvilken som helst krise. Ta en titt i eget bakspeil.  Før pandemien traff, skrev jeg artikkelen 12 viktige lederegenskaper. Viktige egenskaper - krise eller ikke - og inviterte til en egen "vareopptelling" Les mer...

2023-11-29T16:34:01+01:00By |Moderne ledelse|

Er du leder? Ta frem sjakkspillerens spesielle egenskaper

Forstår du spillet? Sjakk er et komplisert mentalt spill modellert etter krig; kampen for å oppnå seier er intens. Ikke helt din hverdag? La deg allikevel inspirere av sjakkspilleren. I næringslivet er det mange konkurrenter som vil ha det samme markedet som deg. Til enhver tid handler det om Les mer...

2023-12-03T21:57:13+01:00By |Moderne ledelse|

Fjernledelse – eller fjern ledelse? Her er 7 tips

La oss slå det fast. Ledelse er krevende. Fjernledelse er mer krevende. Utfordringen gir også muligheter enten medarbeideren sitter på Nordpolen eller på hjemmekontor på grunn av en ikke ukjent pandemi. I 1999 ledet jeg selv to fjern-team fra Oslo – ett i Dublin, det andre på Lillehammer. Da Les mer...

2023-11-29T09:56:51+01:00By |Moderne ledelse|

12 viktige lederegenskaper i 2020

Hvilke lederegenskaper og ferdigheter har en vellykket leder i 2020? Dersom du har ambisjoner som leder kan tiden være inne for å gjøre en indre vareopptelling. I tillegg til det som er regnet som grunnleggende god ledelse, kan du sjekke deg selv mot lederegenskapene under. Utdrag fra e-boken Ledelse Les mer...

2023-11-29T17:24:43+01:00By |Moderne ledelse|

7 tips – Kunsten å konversere

Har vi i isolasjonens tid glemt kunsten å konversere? For etter mange måneder på hjemmekontor er det lett å komme ut av trening. Det eneste måten å få svar på spørsmålet er gjennom ekte mennesketreff. Du vet den sorten der folk treffes i lovlig størrelse kohorter og kanskje deler Les mer...

Drittsekken, idioten – primadonnaen på jobben

Kjenner vi alle en drittsekk, idiot eller primadonna på jobben? Med andre ord en kollega, medarbeider eller sjefen selv? Det kan virke slik. Gjør et lite søk på nettet - svarene og løsningene er mange - i foredrag og artikler. Temaet er populært. Det kan virke som alle kjenner Les mer...

Hvordan nå mål innen 31.12. – 5 tips

Føles du stresset? Det er høst og resultatene ser ikke lovende ut. Noe må gjøres. Er målene justert og tiltakene som skulle sikre resultatene utført? Uavhengig av nedbemanning, omorganisering, pandemier eller økonomisk krise - tikk, takk - klokken går ufortrødent mot tidspunktet når bøkene lukkes. Det kun noen måneder Les mer...

Er du en kompetent fjernarbeider? Få det på CVen

Takket være en hissig pandemi og moderne teknologi har hjemmekontoret fått opphøyd status; enkeltpersoner ble reddet fra å gå til grunne og virksomheter fra å gå konkurs. Mye er skrevet om god fjernledelse, men hvordan er man en god fjernarbeider? Akkurat det kan det være lurt å tenke litt Les mer...

Hemmelighetene i “Great by Choice”

Strategier, mål, markedsandeler og konkurrenter. Høres kjent ut? Høsten er tiden for veivalg. Vi som verken er klarsynte eller har utenomjordiske evner må forholde oss til magefølelse, erfaring og logikk. Men – dersom du visste at det faktisk er et mønster hos de selskapene som lykkes over tid - les Les mer...

2023-11-30T08:27:21+01:00By |Moderne ledelse|

Hva betyr mangfold for arbeidslivet nå?

Hva betyr mangfold? Er de siste dagers hendelser og uro i USA og resten av verden en oppvåkning og anledning til å inkludere flere inn i begrepet mangfold - også i arbeidslivet? Så langt har jeg en mistanke at mangfold for mange betyr å øke kvinneandelen i virksomhetene. Vi Les mer...

Hvem er du i krise? Sjekk din JTI-profil

Før du sjekker tabellen; tenk over ordet "krise". Corona blir eksempelvis omtalt som krise, men er ikke en krise for alle. Pandemien får ulike konsekvenser for hver og en av oss. Noen blir rammet hardt. Andre ikke. Det er derfor med andakt jeg bruker ordet her. Dersom du kjenner Les mer...

2023-12-03T22:05:35+01:00By |ALLE, Personlig utvikling|

En mentor – avgjørende i krisetider. Hvordan?

Samfunnet åpnes med museskritt, men veien videre er usikker. Er smittetoppen nådd eller må vi ta et steg tilbake? Livet er med ett uforutsigbart. En mentor kan være del av svaret for å være best mulig rustet i krisetider. Vi trenger alle ei hånd å holde i. Jørn Hoel Les mer...

Fem prinsipper for sunne samtaler i usunne tider

Selv i normale tider kan samtalen med en ansatt, et barn eller partner gå i lås eller ta en uventet retning uten at vi helt forstår hvorfor. I en tid med "lockdown" er slitasjen større og det enda lettere å gå i fella. Ifølge Radio Rock er det bare Les mer...

Aldri har 1-1 samtalen vært viktigere

Noen ledere skilte seg ut, sto frem og skinte. Med pandemi og nedstegning fulgte  uforutsigbarhet og usikkerhet. Hvordan var det mulig å ivareta felleskapet og den enkelte når folk jobber hjemmefra og selve arbeidsplassen var en honningkrukke for korona? Undervurder ikke 1-1 samtalen. Den er viktigere enn vi aner. Les mer...

Kriseledelse – “fight or flight”? 5 råd

Har du som leder kontaktet de som nå er «beordret» på hjemmekontor? Tar du regien eller sitter du lammet av skrekk over det uforutsigbare. Er du heldig har selskapet en klar strategi for kriseledelse. En pandemi var kanskje ikke en del av planen, men har du som toppleder kalt Les mer...

2023-12-03T22:01:31+01:00By |Moderne ledelse|

7 gode grunner til å bli mentor

Kjære mentor, din erfaring er gull for en ung student, en ny landsmann eller en nyansatt. Hvorfor? Fordi det å ha en erfaren person til å veilede seg i arbeidslivet, gjør overgangen myk og mindre smertefull. Det er også gull for arbeidsgivere og samfunnet. Ja, vi er egentlig alle Les mer...

Dette gjør de beste mentorene

Hva gjør de beste mentorene? Til tross for at de har bagasjen full av kompetanse og erfaring forsøker de å forstå før de gir råd. De bruker sin kunnskap til å løfte og hjelpe andre til å oppdage og synliggjøre sitt potensial og personlige egenskaper. Les mer...